//
du läser...
Maria Wikström

Tryckt media är marknadsavdelningens bästa vän

Min personliga övertygelse är att tryckt media är och kommer att fortsätta vara marknadsavdelningens och kommunikatörens bästa vän. Tryckt media är långt ifrån ute. Men det kommer att krävas mycket fantasi och anpassningsförmåga. Den som klarar av att tänka nytt, tänka annorlunda – tänka nonline – är framtidens vinnare.

Mediekonsumtionen har de senaste 30 åren varit tämligen konstant. Däremot rör vi oss mellan fler medier. Kanalvalen är näst intill oändliga. Vi talar idag om medie­konvergens där det har blivit allt svårare för marknadsavdelningen, kommunikatören och annonsörer m fl att klura ut hur konsumenten kan nås. Vi ser en utveck­ling som någon kallat nonline, till skillnad från offline och online. Det tryckta lyfter effekten i de digitala kanalerna och digitaliseringen hjälper det tryckta att bli lönsamt.

Första sättet att länka ihop de två värl­darna (tryckt och digitalt) var att trycka en webbadress på trycksaken. Därefter kom speciella kampanjsajter som gjorde det enklare att hitta rätt direkt – och mäta effekten. Varje kanal fick sin unika adress för att kunna utläsa vilken trafik som kom från vilken mediekanal. Men att skriva in en hel webbadress i telefonen är en rätt omständlig väg att gå.

I Sverige har QR-koder funnits i några år och börjar nu synas mer och mer i bland annat tryckta annonser. På senaste tiden och under det senaste året har även Augmented Reality-tekniken (AR) vunnit mark. Några exempel som kan nämnas är Metro som lanserade en egen AR-app under våren där tidningsläsaren genom denna enkelt kan få bakgrunds- och extramaterial till artiklarna i papperstidningen. Ikea valde också att skapa en egen app när de lanserade årets katalog.  Laddar man ner appen till sin mobil eller läsplatta och håller den över katalogen dyker bland annat fler produkter upp på samma tema, intervjuer med designers, tips och 3 D-filmer samt en röntgenfunktion. Med den senare kan man till exempel kika in i stängda garderober. För någon vecka sedan lanserade Fjällräven sin nya höstkatalog med AR-kopplingar som leder till fördjupande inspirationsfilmer och till produktsidor på Fjällrävens hemsida. 

Tryck är en helt ovärderlig kanal för annonsörerna, många tryckta produk­ter ger högt ROI, vilket är högsta prioritet bland marknadschefer idag. Vi ser att andelen som läser erbjudanden som kommer med posten är mycket högre än vid e-post. Google berättade på ett av Power of Prints frukostseminarier att 67 procent av alla sökningar genereras av print. Och det är inte minst olika typer av personalisering som ökar genomslagskraften. Något förenklat kan man säga att när digitalt är pull, är print push.

Så jag upprepar mig och konstaterar igen att den som klarar av att tänka nytt, tänka annorlunda – tänka nonline – är framtidens vinnare!

/Maria Wikström

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

Lena-Liisa Tengblad

Lena-Liisa Tengblad

Maria Wikström

Maria Wikström

Martin Elofsson

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 47 andra, prenumerera du med.

RSS Nyheter från grafiska.se

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.